tirsdag 18. juni 2013

Det spirer...



Da 17. mai var vel overstått kom endelig finværet vi har lengtet etter i hele vinter. Langhelgen ble benyttet til å plante ut frø i kjøkkenhagen. Jeg lot korsryggen seile sin egen sjø, og spadde mold og plantet frø til jeg hadde vondt i muskler jeg ikke ante at jeg hadde! Da alt var ferdig sådd, og jeg hadde fått hjelp av yndlingssnekkeren min til å sette opp "klatrestativ" til sukkerertene mine, så det sånn ut i hagen:





 Hageprosjektet er på ingen måte ferdig, men det går definitivt framover. Og sommervarmen i pinsehelgen, etterfulgt av regn var visst akkurat det som skulle til, for i dag - en uke senere, ser noen av kassene allerede slik ut:



 Det er, ikke uventet, salaten som spirer raskest. Helt til venstre har jeg sådd "Mizunasalat" - en asiatisk type jeg aldri har prøvd før. Helt til høyre spirer ruccolaen, og i midten lar plukksalaten vente litt på seg...
I tillegg spirer også grønnkålen og det er kanskje mer overraskende.

En annen litt uventet ting som skjedde var at en av nabolagets katter hadde misforstått såkassene mine en smule, og trodde at jeg hadde laget kattetoalett til fri avbenyttelse. Ups! Greit at jeg bruker naturlig gjødsel på plantene, men jeg hadde ikke tenkt å få den typen "hjelp" til gressløken, liksom...

Løsningen ble å gjøre det såpass ubehagelig å bruke "toalettet" at katten forhåpentligvis skjønner tegningen og bruker et annet bed i stedet:



Håper at hønsenettingen også vil holde borte eventuelle fugler som kan tenkes å ville bruke spirene som for. 





Ellers har jeg foreløpig til gode å se de forhatte Iberiasneglene. Jeg har ingen forhåpninger om å slippe synet hele sommeren, men regner med at barfrosten har tatt livet av de voksne eksemplarene i det minste, så da gjelder det å være på krigsstien når de nyklekkede begynner å nærme seg kassene mine, og gjør de det, vises det ingen nåde! Da er jeg redd jeg ikke har mange buddhistiske tanker i hodet, gett... 

Da jeg var ferdig med såingen, hadde jeg fortsatt energi til overs, så den brukte jeg til å male: 



Helt til høyre står det som skal bli et avlastningsbord når min kjære får skrudd på hjul under bena. Bordet var opprinnelig en gammel kjøkkenbenk med sinkplate. Arvegods fra gamle tante Ingeborg, og etter sigende har det stått i det gamle huset i Hillevåg som familien Eide opprinnelig kom fra. Jeg simpelthen elsker ting som har en historie! 

Det til venstre er et drivskap jeg overtok etter min kjære søster som ga opp prosjektet med urter på verandaen etter en sesong. Jeg får se om jeg har mer hell enn henne... 

I dag har jeg gjort noe annet jeg aldri før har prøvd: Jeg har blandet sement, eller mørtel heter det visst. Andre enn meg får forklare forskjellen... Jeg har brukt det til å lage hagefliser, og jeg er mer enn bare litt spent på resultatet! Dette er typisk et sånt "Jeanette-lager-ting-hun-har-sett-på-nettet-etter-hukommelsen-prosjekt". Da jeg satt i vinter og lengtet etter sommeren, brukte jeg mye av tiden på DIY-sider på nettet, og der fant jeg mye artig! Men når jeg nå skulle finne siden igjen, var det ikke så lett. Jeg hadde jo selvfølgelig bokmerket siden, men etter det trengte pc-en min en omstart, og da forsvant jo alle de kjekke bokmerkede sidene mine! Jeg tror kanskje at jeg burde ha smurt inn bladet med olje før jeg la på sementen, men det glemte jeg, så nå er det i grunnen bare å se hva som skjer... Foreløpig ser det slik ut: 


Jeg tror jeg må legge over en presenning, ellers tørker de nok for fort. Det største bladet har forsøksvis fått hønsenetting inni seg som armering, og de to mindre bladene har det ikke. Er litt usikker på om det er nødvendig. Jeg skal poste resultatet her på bloggen når det foreligger. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar