torsdag 26. juni 2014

Man lærer så lenge man har kjøkkenhage...


Nå begynner det virkelig å bli liv i kjøkkenhage min. I år har jeg (som i fjor) fortsatt med eksperimentene mine. I våres var jeg en tur i Japan og kom over noen fargerike frøposer som jeg bare måtte ha med meg hjem! Begge posene var prydet med flotte bilder av de spiselige delene av planten - henholdsvis grønne blader på den ene posen, og lange røtter på den andre. Det som gjorde det hele ekstra spennende, var at begge posene inneholdt informasjon kun på japansk...





Jeg bestemte meg for å så røttene først i en kasse sammen med havrerot og vårløk. Havrerot var en gedigen slager i fjor, og ubevisst tenkte jeg nok at disse røttene ville være noe i familie med havreroten. Dengang ei! Etter som ukene gikk og spirene vokste, ble det klart at dette var noe helt annet enn havrerot, som får smale blader som vokser rett opp i været og tar lite plass i bedet. Bladene på denne japanske roten, ble gradvis større og større, og bredte seg til slutt så pass mye utover at de holdt på å kvele de stakkars vårløkene som de stod sammen med. Se bare her:


Så begynte en febrilsk googling. "Asian rootvegetable", "japaneese edible root" og "asiatisk rotgrønnsak" ble forsøkt som søkeord. Det begynte etter hvert å utkrystallisere seg en mulig kandidat; "Burdock root", også kalt "gobo" eller "Arctium lappa" på latin. Jeg leste meg raskt til at plasseringen av planten i en pallekarm var et heller tåpelig sted! Planten blir omtrent en meter høy, og et bildesøk senere syntes jeg at det var noe kjent med denne planten. Joda - ganske riktig; på godt norsk også kjent som Storborre, kjent for de fleste som et ugress som vokser i de fleste grøftekanter og får stikkete, lilla blomster et stykke uti sesongen. Det er faktisk denne planten som har gitt navnet til oppfinnelsen borrelås...

Denne planten er japanerne altså så glad i at de selger frø av den i butikkene sine! Etter å ha lest meg opp på plantens ernæringsmessige innhold, samt medisinske egenskaper, er jeg blitt mer begeistret igjen. Et aldri så lite dypdykk i dette kan man lese her: Urtekildens planteleksikon

Det har etter hvert gått opp for meg hvorfor japanerne hører til blant verdens friskeste og lengstlevende folkeslag! Les mer om japansk kosthold her.

Okke som - plantene er nå flyttet til et bed hvor de har bedre plass og forhåpentligvis ikke vil skygge for mye for de andre plantene i bedet. Om storborre er gunstig i samplanting med red giant asiatisk salat, gulrøtter og jordskokk, gjenstår å se...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar