mandag 4. august 2014

Japanske tomater...


Jeg har nettopp oppdaget at jeg ikke har skrevet noe om tomat-prosjektet mitt!  Da jeg var i Japan tidligere i vår (rundt påsketider) kjøpte jeg et par tomater på et marked, fordi jeg syntes de så litt spesielle og fine ut.


Slik så de ut: 


I ettertid har jeg funnet ut at disse hjerteformede tomatene hører inn under det som kalles "heirloom tomatoes" på engelsk. Her er en lenke til en nettside som lister denne og flere andre typer "heirloom" tomater. Vet ikke helt hva man kaller sånne nedarvede frø på norsk...? Poenget er i hvert fall at tomatene ikke er hybridisert, eller genmodifisert på noen måte.

Det jeg gjorde, var rett og slett å skrape ut noen frø fra en av tomatene, som for øvrig smakte veldig godt. Jeg la dem på et stykke dopapir på hotellrommet og lot dem ligge der til dagen etter, da vi skulle reise hjem. Da var de allerede ganske tørre, så jeg pakket dopapiret rundt dem, og stappet dem ned i lommeboken min og tok dem med meg hjem.

Vel hjemme gikk det nok noen uker før jeg sådde dem, så vi snakker nok om såing i mai en gang - alt for sent, egentlig, men med den fantastiske varme sommeren vi har hatt, ser nå tomatplantene mine slik ut:


Jeg har måttet binde dem opp med tau, og de står pent i pottene sine langs sørveggen av huset - fint og lunt på kjølige dager, og ganske varmt på de varme dagene som det har vært flest av i år.



Jeg har passet godt på å vanne dem, og da jeg pottet dem om (i midten av juli) i de store pottene de står i nå, fikk de en neve hønsegjødsel sammen med jorden. De later faktisk til å trives, og det er allerede kommet en del gule blomster på dem, bare se her:



Så da blir det spennende å se om det blir tomater på dem før høsten og kulden kommer. I dag skriver vi 4. august, så det er nok litt igjen av sommeren ennå...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar