tirsdag 19. august 2014

Såing om høsten


I år prøver jeg noe nytt; å så forskjellige ting på sensommeren, til bruk utover høsten og vinteren. Jeg leste på nettet (Google er min venn!) at det er fullt mulig å få ting til å spire på sensommeren og et stykke utover høsten, og siden ingenting hagerelatert skal være uprøvd, går jeg selvsagt i gang med stort mot!

Potetåkeren har nå stått tom i en ukes tid, og naboens katt har selvsagt tatt bedet i bruk som toalett... (Hersens katt!) I går da jeg var på siste kurskveld av kjøkkenhagekurset i regi av Ullandhaug økologiske gård lærte jeg at vinter-rug var en plante som egnet seg godt til å så i potetåkeren, for å holde på næringsstoffer og jorden gjennom vinteren. Vinter-rug tåler frost og fortsetter å vokse etter at frosten har gått på vårparten, og kan vanligvis høstes i august året etter. Eller man kan kutte den ned på våren og arbeide den inn i jorden som jordforbedringsmiddel før man sår noe annet. Jeg har lyst til å se om jeg kan få en liten kornavling  i hagen til neste år. Derfor har jeg i dag, 15. august sådd åkeren med rug, så nå ser den slik ut:




Hvis noen lurer på hva i alle dager det er som "vokser" opp av jorden, så er det plastgafler med tennene opp, i et forsøk på å skremme bort den før nevnte nabokatten... Håpet er at også fuglene vil holde seg borte fra det fristende matfatet...

Et annet forsøk som er nytt av året, er høsting av frø til neste års avling. Jeg har nylig meldt meg inn i Planteklubben for grønnsaker som drives av Stephen Barstow - en mangeårig ildsjel når det gjelder bevaring av gamle kulturplanter og grønnsaker. Så i år lot jeg salaten gå opp i blomst - noe den, som tidligere nevnt, gjorde ganske tidlig i sesongen, på grunn av den kraftige varmen. Nå - midt i august har altså ruccola-salaten fått noen fine belger med små frø inni.

De ser slik ut: 


Så nå lurer jeg bare på om de skal sitte på aksene til de er tørre, eller om det er lurt å ta dem nå, og tørke belgene innendørs...? Uansett er det så mye frø at jeg sikkert kunne ha startet mitt eget frøutsalg!

Etter å ha høstet resten av gulbetene og tatt opp løken, samt ryddet den ene kassen med salat, ga jeg begge kassene litt kompostjord og et par never med hønsegjødsel og den 15. august sådde jeg mizuna salat, red giant salat og vårløk i den ene kassen og plukksalat, ruccola og reddiker i den andre. Jeg har dekket begge kassene med fiberduk i et håp om å unngå skadedyr, samt gi dem litt varmere forhold å spire under, ettersom sommeren nå later til å være forbi for denne gang. De siste ukene har det både regnet mye og blåst en del, og temperaturen har falt til det vi på disse kanter pleier å kalle "vasskaldt".

Nysådde kasser med fiberduk: 


Jeg må også få lov til å skryte litt av min kjære. Uten ham hadde ikke hagen min vært på langt nær det den er i dag! Selv om jeg uten blygsel tar æren for selve hagearbeidet, så er det ikke tvil om at snekkerferdighetene hans har kommer mer enn godt med! I helgen har han for eksempel snekret et "ad hoc" drivhus til tomatplantene mine, som ikke hadde godt av å stå utendørs i blesten og regnet, men heller ikke trivdes i stuevinduet mitt. Vi kjørte til nærmeste trevarehandel og kjøpte inn materialer og dampsperre, og i løpet av en dag hadde han satt opp reisverk langs sørveggen og kledd det med kraftig plast. Så nå står tomatene igjen på den mest solrike plassen i hagen og er så skjermet for elementene som det er mulig å få til.

Se så fint hurtig-drivhus jeg har fått: 

Joda - tomatene vokser:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar