fredag 21. november 2014

Høsting av jordskokk


I dag er jeg i et humør som nærmest må betegnes som euforisk! Jeg satte for første gang i vår jordskokk, som jeg kjøpte fra Camilla Plums nettbutikk Fuglebjerggaard.

Jeg ser at jeg ikke har tatt noe bilde av selve knollen jeg fikk tilsendt i posten, men det ligger altså 1 knoll i hver av de hvite posene merket jordskokk på bildet under: Jeg fikk ikke vite navnet på sortene, men har selv kommet fram til at den hun kaller "Jordskokk blomst" må være av sorten "Dagnøytral" som oppgis å gi stor avling med knudrete knoller.


Spiringen begynte ganske forsiktig, men i august/september var plantene blitt omtrent 2,5 meter høye, med fine, gule blomster. Riktig dekorative, synes jeg:


Så, i dag, den 21. november bestemte jeg meg for at det sikkert var på tide å høste den ene planten i hvert fall. Alle blomstene og bladene var falt av. Stengelen var blitt helt brun, og det var tydelig at kraften i planten hadde gått tilbake ned i røttene.

Jeg har som sagt aldri hatt jordskokk før, så jeg ante ikke hvilken avling jeg kunne forvente meg. Men full av optimisme tok jeg med meg ei lita, gul plastbøtte ut i bedet. Jeg håpet i det minste at jeg ville få bruk for den... Så satte jeg greipa under jordskokkplanten og vippet opp, og eureka! Se hva som befant seg like under jordskorpa:


Jeg vippet til side jordklumpen, og fikk nesten hjertebank! Knollene bare tøt ut av jorda i en mengde og størrelse som jeg virkelig var fullstendig uforberedt på!


Jeg fant snart ut at den vesle, gule plastbøtta var alt for liten. Her måtte det større bøtte til!


Jeg er full av ærefrykt over naturens overflod. Jeg vil gå så langt som å påstå at nærhet til naturen og dens evne til å produsere mat, gir en nærmest religiøs opplevelse til tider. Takk, moder Jord! 

Helt til slutt bare noen tall: Jeg sådde altså 1 stk knoll av jordskokk i vår. Den veide ca 50 gram. Det den produserte har jeg nå veid, og den totale vekten på avlingen av denne ene knollen ble 4,5 kilo! 




2 kommentarer:

  1. Bare vær litt obs på at den kan bli ett "ugress" hvis du ikke passer på, har jeg lest. Men ser ut som forsøket var vellykka ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Definisjonen på "ugress" er vel planter man ikke ønsker i hagen. Jordskokk er veldig ønsket, men jeg skjønner poenget ditt. Jeg har tenkt å plante ut nye knoller for hvert år, akkurat der jeg vil ha dem. Takk for tipset. :)

      Slett