tirsdag 26. juli 2016

Samplanting og "Back To Eden"


I går fikk jeg endelig somlet meg til å se en film jeg lenge har hatt planer om å se. Filmen heter "Back To Eden" og du finner en lenke til filmen her. Er du bare det minste interessert i hagebruk og bærekraftig livsstil, så anbefales det på det sterkeste å sette av en time og tre kvarter og se den!

Full av inspirasjon nærmest styrtet jeg ut i kjøkkenhagen min og innså at jeg har en laaaaang vei igjen å gå, før hagen min begynner å likne på den i filmen. Ikke minst så innser jeg at jeg har altfor lite treflis til å dekke jorden min med, så nå driver jeg og undersøker hvor jeg kan få fatt i litt større kvanta med opphakkede greiner og annet rent hageavfall. Det frister ikke å hente kompost fra kommunens anlegg, da dette er en blanding av matavfall og hageavfall og ingen vet egentlig hvor mye giftrester som finnes i den ferdige massen.

Jeg innså ganske raskt at min egen utålmodighet nok en gang var i ferd med å ta overhånd, så jeg bestemte meg i stedet for å renske opp i en av pallekarmene mine, som inneholdt restene av sukkererter som var ferdig høstet og nesten oppspist av snegler og insekter, samt noen neper som aldri overlevde kålmøllangrepet tidligere i sommer.

Kålmøllangrepne nepeblader...

Etter at restene av de gamle plantene var fjernet, satte jeg ned småplanter av Sukuma Wiki-kålen som jeg sådde 14. juni. Jeg har nå satt plantene rundt i litt forskjellige kasser sammen med forskjellige andre planter, for å se hvor de trives best. I denne kassen satte jeg også ned spirer av urten Artimisia Annua, eller søtmalurt, som du kan lese mer om her hvis du vil.

Sukuma Wiki til venstre og søtmalurt til høyre. 

Artimisia Annua på nært hold. 

På bildet over syns det kanskje også at jeg har strødd et lag med grovkompost over plantene. Den består av en blanding av kompostert matavfall og strø fra hønsehuset og det er ganske grove biter med treflis og annet organisk materiale i den. Jeg håper at laget vil ha en tilsvarende effekt som den "mulch'en" bonden i "Back To Edden" bruker på åkrene sine. Mulch er for øvrig et ord jeg sliter med å finne et godt, norsk ord for. Jeg kan forklare hva det er: Det er en organisk masse som kan bestå av gressklipp, strå, treflis, blader, etc. som legges rundt planter for å holde på fuktigheten i jorda, samt hindre ugressvekst og isolere planterøttene mot frost. Det er ikke det samme som dekkbark som man får kjøpt på hagesentre.


Hele pallekarmen er nå fylt med kål og søtmalurt som skal
ha en gunstig effekt på hverandre. Vi får se... 

Til kvelden vil jeg strekke over fiberduken som synes i bakkant av bildet, for å beskytte plantene mot en katt som har lagt seg til den uvanen å gå på do i pallekarmene mine...

For øvrig ser nå kålmøllangrepet ut til å være under kontroll. Det er svært få møll igjen i hagen nå. Jeg leste nettopp at snylteveps er en naturlig fiende av kålmøll, men at man må ha blomster i hagen for at snyltevepsen skal komme på besøk. Kanskje like greit at grønnkålbedet mitt ser slik ut, da:

Blomster, kål og bokhvete i skjønn forening. 

Jeg fjernet også noen av de høyeste bokhveteplantene som skygget for kålen, og ga plantene et lag med den før nevnte grovkomposten, så får vi se om de kommer seg utover sensommeren.

Småvokst grønnkål med nytt jorddekke. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar