onsdag 24. mai 2017

Gressklipp mot snegleangrep...


Jeg har en stund vært opptatt av å jorddekke bedene mine. Dette med jorddekking har mange gode effekter på jorden, så som at det holder på fuktighet og hindrer dermed uttørking av jorda i tørre perioder - altså mindre vanning! I tillegg øker næringsinnholdet i jorda, både ved at plantematerialet komposteres og ved at mikroorganismene i jorda får bedre levekår. Du kan lese mer om fordelene med jorddekking, for eksempel her.

I det siste har jeg også merket en annen og svært hyggelig bieffekt av å bruke plenklipp som jorddekke - nemlig at det holder sneglene borte fra nytteplantene mine. Jeg har plantet ut små kålplanter mellom rader med hvitløk, og dekket hele bedet med gressklipp. På denne tiden av året er jo de forhatte brunsneglene svært små - så små at de til tider kan være vanskelige å oppdage.Men de kan fortsatt gjøre stor skade på de spede plantene, dersom de først får smaken på dem. Imidlertid later det til at de faktisk foretrekker å kose seg med gressklippet, framfor å angripe kålplantene mine. Det gjør det enkelt å finne dem i skumringen og klippe dem i to, der de ligger på toppen av gressklippet og mesker seg med det som egentlig er et avfallsprodukt.

Ung kålplante beskyttet av gressklipp. 

For øvrig kan jeg også meddele mer fra erfaringsbasen: Tipset jeg fikk om å bruke ull rundt plantene for å holde snegler borte, hadde ikke den ønskede effekt hos meg. Det er mulig jeg har gjort det feil, men hos meg virket ullen som ypperlig gjemmested for småsnegler på dagtid, og så var det fritt fram for kål-fest ved mørkets frembrudd!

Så, hos meg virker altså gressklipp rundt plantene bedre enn ull. Egentlig ganske greit, ettersom gressklipp er langt mer tilgjengelig enn ull for de aller fleste...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar