onsdag 9. juli 2014

Kjøkkenhagen i juli


Det må være lov å si at dette har så langt vært den fineste sommeren i manns minne! Jeg er så glad for at jeg ikke har vært bortreist, men heller vært i stand til å nyte sommeren i min egen hage.

I dag er det 9. juli og det har endelig kommet litt regn. Trodde nesten ikke at jeg noen gang skulle si det - her i Stavanger hvor jeg bor er det svært sjelden man hører den slags - men altså; endelig regn etter lang tid med varmt og tørt vær og vind, som har tørket jorda veldig ut. Bøndene begynte å bli redde for avlingene sine, og hadde ikke kapasitet til å få vannet alt. Jeg som har et langt mindre areal har naturligvis ikke behøvd å bekymre meg for det, men vannsprederen har altså gått mer enn vanlig i sommer.


Oversiktsbilde over kjøkkenhagen min den 8. juli: 

Det har vært mye å lære av årets sesong også. En av de mest uventede tingene jeg har lært er at ikke alle frø tåler å lagres til neste år. Dette gjelder særlig kålplanter. Jeg sådde rosenkål i år også, fordi det var så mye igjen fra frøpakken fra i fjor, men jeg tror ikke et eneste et av frøene spirte! Jeg prøvde meg også på knutekål fra fjorårets frøpakke, men heller ikke disse ser ut til å trives noe særlig. Det kan jo muligens ha noe å gjøre med snegleangrep, men ikke bare, tror jeg... Jeg har ellers fått et tips om at frøene holder seg bedre hvis de dypfryses, men det enkleste er sannsynligvis å kjøpe nye frø til neste år. Lærdommen jeg tok med meg fra i fjor, var at frøpakkene rekker mye lenger enn jeg tror!

Jeg flyttet de japanske røttene (se forrige innlegg) og de ser ut til å komme seg, men de later også til å stå litt i stampe. Jeg får se om det blir noen spiselige røtter av dem senere på høsten. De står i bedet på bildet under, sammen med red giant (en asiatisk salattype som egner seg godt i wok) og gulrøtter. Bakerst i bedet står jordskokk - to typer, som fikk litt hard medfart i den kraftige vinden som var her for noen uker siden. Det blåste så lenge og såpass kraftig fra nord, at stenglene har fått en knekk på seg. Men de overlevde, da!

Jeg har også sådd bok choy om igjen på den flekken hvor de japanske røttene stod, samt i en av kassene hvor den før omtalte rosenkålen aldri spirte. Disse spirene kommer for fullt nå, så jeg kan nok plukke grønt til woken og nudelsuppen i lang tid framover!

Jordskokk og andre røtter trives også: 

Nå er også jordbærene modne, og jeg kan ikke huske å ha hatt så mye bær noen gang tidligere! En god dose med hønsegjødsel tidlig i sesongen, gjorde nok underverker! Det er herlig å kunne plukke desserten i hagen, og nyte smaken av norske jordbær som garantert ikke inneholder rester av sprøytemidler av noen art! Selv om et og annet bær blir oppspist av insekter, deler jeg så gjerne godsakene med meg, mot vissheten om at bærene er fulle av godsaker, og ikke av gift!

Espresso, backgammon og jordbær fra hagen. What's not to like? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar